Andreas wrote:Andreas wrote:Ser väldigt intressant ut, men en fråga: Alla dessa headset ser ut att vara byggda för öppen hjälm, eller har jag fel?
Den ultimata lösningen är att ha strupmick med öronpluggar som går till komm + mp3.
Edit: Ahhh. Efter lite mer läsning fatta jag lösningen. Ser verkligen intressant ut, men man måste koppla dessa till en traditionell kommradio eller Nokiatelefon med komm-funktion antar jag...
Nej då, "Bike to bike" funktionen använder bluetooth oxå, med med power class 1. dvs. 100 mW uteffekt.
Ett vanlig Bluetooth headset använders Power class 2 el. 3 det ger en uteffekt på 2,5 alt 1 mW.
I o med att bluetooth ligger så högt i frekvens 2,4 GHz så får man tyvärr bara upp till 500 meters räckvidd.
Men som sagt har jag ej provat bike to bike funktionen ännu, så i praktiken vet jag ej hur bra lösning detta är.. Det är ju framtagen för mc åkarna i första hand, när man åker skoter "händer" ju att man svänger av någon stans & leker lite, då med lite kuperad terrräng så blir räckvidden troligtvis i kortaste laget.
En bättre lösningen vore om man använde de licensfria banden på 400 MHz så skulle man få mycket längre räckvidd med tex 10 mW uteffekt.
Eller att det fanns riktiga PMR apparater med bluetooth, 5W på jaktkanalerna 150MHz så kan man få en räckvidd på 1-2 mil.